Un joc de taula i de carrer per combatre els estereotips
05/02/2020 - 15:43
Sensibilització. L’objectiu final de la partida és aconseguir el permís de residència, però cal superar els reptes i les dificultats a què han de fer front les persones migrades en el dia a dia.
Batejat amb el nom de “Fronteres invisibles” i concebut com un tauler que presenta un recorregut per unes caselles, en aquest joc els participants es posen en la pell de les persones migrants de Gàmbia i el Senegal que arriben al territori espanyol per establir-s’hi i han de buscar feina i habitatge per poder accedir a un permís de residència.
Ideat per sis joves escoltes de l’Agrupament Escolta i Guia Rudyard Kipling, “Fronteres invisibles” és un joc per a la transformació social que empra les eines del lleure educatiu per reflectir les vicissituds que viuen les persones migrades i refugiades per aconseguir el permís de residència espanyol.
Una casella, un repte
Mercè Lou, una de les joves que van concebre el joc, explica: “Per al desenvolupament del joc, hem treballat amb associacions d’ajuda a les persones migrants, com El Espacio del Inmigrante, Tanquem els CIE i Diandé Àfrica. Així, vam poder assessorar-nos sobre les circumstàncies i els problemes concrets a què han de fer front quan volen gestionar la seva vida aquí.”
Cadascuna de les caselles que recorren els jugadors i les jugadores, després d’una tirada de daus, representa una fita a assolir: convalidar estudis fets a l’estranger, formar-se per obtenir una titulació reconeguda a l’Estat, accedir al mercat de treball o bé obrir un compte bancari. L’educació, trobar feina o la cerca de pis són aspectes que tenen una importància clau en la vida de qualsevol i que, per a una persona nouvinguda, poden esdevenir un repte.
Més enllà de fer passar una bona estona als i les joves, el joc tracta d’obrir un espai de debat i reflexió sobre tot allò que comporta ser migrant avui.
A disposició de centres de lleure, escoles i instituts
El joc ideat per l’agrupament escolta, que també s’encarrega de confeccionar i subministrar el material, forma part d’un taller que s’ofereix en entorns d’educació en el lleure, escoles i instituts catalans. Mercè Lou explica que, més enllà de fer passar una bona estona als i les joves, el joc tracta d’obrir “un espai de debat i reflexió sobre tot allò que comporta ser migrant avui, i fa que s’hagin de resoldre un conjunt de situacions en què, tot sovint, incideixen l’atzar i un component de sort”. Segons Lou: “El procés de migració i d’acollida és tan complex que moltes vegades una tirada de daus, atzarosa, pot fer decantar la balança i fer molt difícil arribar fins a l’objectiu final, que és la consecució del permís de residència.”
Primer es va crear com a joc de taula, però recentment el mateix equip n’ha fet una versió per jugar al carrer, no només per a infants i joves sinó per a tothom, per jugar-hi en fires i espais de trobada.
“Fronteres invisibles” va rebre, el 2016, un reconeixement als premis Ateneus, que convoca anualment la Federació d’Ateneus al territori. Avui, l’agrupament escolta continua treballant per incorporar el joc en les dinàmiques de lleure d’escoles i instituts, amb la voluntat, com diu la creadora, “de combatre els estereotips i els prejudicis que pateixen les persones que volen començar una vida nova en un altre país”.
Notícia actualitzada (publicada el 6/8/18)