El SAIER manté el volum de persones ateses tot i la pandèmia

El SAIER manté el volum de persones ateses tot i la pandèmia

09/03/2021 - 17:19

Redacció

Inclusió. Malgrat la caiguda de la mobilitat internacional, el Servei d’Atenció a Immigrants, Emigrants i Refugiats va atendre 19.000 persones l’any 2020.

L’esclat de la pandèmia de la covid-19 va provocar la caiguda de la mobilitat internacional durant l’any 2020. No obstant això, el SAIER, el servei municipal especialitzat en l’atenció a persones migrants i sol·licitants d’asil, no ha vist minvar el volum de feina i ha atès 19.001 persones. Es tracta d’una xifra sensiblement per sota de la de l’any 2019, en què va atendre 20.620 persones, però un 42% superior a la de fa cinc anys. En total, s’han dut a terme 66.083 activitats, accions i atencions.

No obstant això, s’han incrementat els recursos destinats als serveis del SAIER, entre els quals destaca l’obertura d’un nou espai municipal (al carrer de Tarragona, 173), l’increment del 30% dels recursos econòmics que s’hi destinen i l’allotjament d’una mitjana de 180 persones al mes, unes 4.800 estades.

L’increment de recursos respon a la necessitat d’atendre els veïns i veïnes d’origen migrant, un dels col·lectius que més ha sofert l’impacte de la crisi social i econòmica provocada per la pandèmia. A les conseqüències de la crisi cal sumar-hi una legislació d’estrangeria restrictiva, que dificulta la regularització d’aquests veïns i veïnes i l’accés als drets i serveis socials i els aboca a l’economia informal o de subsistència.

Més atencions específiques i més cites prèvies

Des de l’arribada de la pandèmia, el Servei d’Atenció a Immigrants, Emigrants i Refugiats ha adaptat les atencions a les necessitats i exigències sanitàries i ha establert un sistema de cita prèvia per a la majoria d’atencions. Aquest fet ha motivat el creixement en un 42% del nombre de cites prèvies, que es duen a terme de manera telemàtica o per telèfon, al servei de primera acollida. Pel que fa a les urgències i emergències, es manté l’atenció sense cita prèvia.

De les xifres d’atenció del 2020 destaca l’increment de les atencions molt específiques, com ara els assessoraments en tràmits d’estrangeria, que passen del 8,3% a l’11,7%, els assessoraments jurídics en protecció internacional (del 5,1 al 6,7%) i estrangeria (del 3,7 al 4,6%), així com els tràmits relacionats amb l’homologació d’estudis i la formació i la recerca de feina (del 3,1 al 4%).

Un 80% de persones usuàries en situació administrativa irregular

La Llei d’estrangeria dificulta la regulació de les persones nouvingudes. És per això que, del total de persones ateses pel SAIER, el 80% es troben en situació administrativa irregular. D’altra banda, el gruix d’usuaris i usuàries són migrants (53,5%) i sol·licitants d’asil (44%). Per primera vegada en els darrers anys es trenca la tendència a l’alça de persones sol·licitants de protecció internacional.

Pel que fa als països d’origen de les persones ateses pel SAIER, la majoria són d’Amèrica: Colòmbia és el país principal, amb 3.658 persones, seguit de Veneçuela, amb 2.460, Hondures, amb 1.970, i el Perú, amb 1.845.

Més informació